Twee gratis webinars in december
4 december 2016
Wat is vrijheid? De vrijheid van cummuniceren.
8 juni 2017
Show alles

Goed en fout.

Ik kreeg heen hele mooie vraag op mijn laatste Blog en Video over de illusie van goed en fout, die je hier nog kunt bekijken.
Ik heb meerder vragen hierover gekregen en daarom plaats ik de vraag en het antwoord hieronder nog een keer.

De vraag:

Er is geen hel en paradijs omdat inderdaad goed en kwaad met elkaar fluctueert. Maar wat is het nut van een moreel bewustzijn kompas,? Net zoveel mogelijk goed doen voor een ander. Ik huiver te lezen dat er geen goed en kwaad is, omdat het gevaar bestaat (hoe lang al in amerika?)dat het niet uitmaakt of je mensen neerknalt of niet.

Mijn antwoord:

De gezichten van onze vijanden veranderen steeds. We denken te herkennen wie het zijn maar zitten er dikwijls naast. Onze geest wil bij pijn, bedreiging, angst et cetera zo snel mogelijk opzoek naar de oorzaak en of de dader. En als we die dan hebben gevonden willen we deze zo snel mogelijk elimineren. Want dan is de pijn weg, de dreiging weg. Iets wat dikwijls niet gebeurt.

De Amerikanen die Vietnam hebben gebombardeerd in de jaren 60 werden vrijheidsstrijders genoemd. Terwijl er vele onschuldige mensen zijn omgekomen. Duitsland was eens onze vijand en strijdt nu aan onze kant tegen IS.
Zo kan ik nog vele voorbeelden noemen van dat we alles altijd vanuit onszelf benoemen.

De tulp

Ik noem het voorbeeld van de tulp, niets heeft een begin en niets heeft een einde. Dat er in een tulp vele niet tulp elementen zitten.
Ook de regen en de zon, de aarde zijn onderdelen van de tulp.
De tulp bestaat niet op zichzelf. En de tulp zal weer uiteenvallen in lossen onderdelen voor iets anders. Niets of niemand staat op zichzelf. Alles ontstaat en valt weer uit elkaar om vervolgens weer iets anders te doen ontstaan.

Als iemand een daad begaat, blijft deze uiteraard verantwoordelijk voor zijn of haar daad. Maar je kunt nooit zeggen dat iemand daar als enige verantwoordelijk voor is. Een zenmeester die ik ken, begeleidt gedetineerden. Ze hebben zware misdrijven begaan, maar hij spreekt niet over daders en slachtoffers. Wat hij probeert is de gedetineerden te laten transformeren. Erkenning te hebben voor alle factoren die mee hebben gespeeld die hebben geleid tot de daad.
De juiste voedingsstoffen/elementen er in te stoppen zodat ze, als ze vrij komen niet weer hetzelfde gedrag gaan vertonen. Niemand komt alleen tot bepaald gedrag, en niemand komt alleen tot gedrag in de toekomst.

Zwart/wit

Het maakt wel degelijk uit als je iemand neerknalt. Maar iemand knalt niet zomaar iemand neer. Daar zitten vele elementen in. En als niet iedereen de verantwoordelijkheid neemt voor alle elementen dan zul je de situatie dus niet veranderen. Dan krijg je een zwart/wit verhaal. Dat is de dader en dat is het slachtoffer.

Op bepaalde scholen zie je al dat ze op die manier met pesten om gaan. Ook de pester heeft een aandeel in het gepest worden. Net zo goed als de pester en de omstanders. Iedereen is voor een deel verantwoordelijk. En juist als iedereen deze rollen erkend en bereid is de verantwoordelijkheid op zich te nemen voor haar of zijn stuk, kan de situatie transformeren in een andere situatie.

Erkennen

Het niet erkennen en zien van alle elementen vind ik veel gevaarlijker dan het alles in hokjes plaatsen van goed of fout. Niet opgemerkte emotie leiden niet zelden tot daden die we achteraf hadden kunnen voorkomen door ze juist wel te erkennen en ze te verzorgen. We denken een soort controle te creëren door in goed en fout te denken, in daders en slachtoffers. Dat we daarmee kwaad in de toekomst kunnen voorkomen, maar dat is een aanname die vaak niet klopt met de werkelijkheid. Met onze zwart wit gedachten creëren we niet zelden juist nog veel meer geweld en narigheid.

Je kunt ook beginnen om het klein te zien. We hebben allemaal wel eens iets tegen iemand gezegd waar we spijt van hadden achter af. Bijvoorbeeld als iemand voortkruipt in jouw rij bij de kassa. Dat je er dan iets niet aardigs uitkwakt. Of dat iemand je in het verkeer afsnijdt en dat je dan toch net even een vingertje opsteekt. Heel menselijk toch. Maar je weet niets van die ander. Je voelt alleen dat jouw onrecht wordt aangedaan. Je zet jezelf centraal.

En je komt op dat moment op voor jezelf. Je kunt er ook voor kiezen om er niets mee te doen, dat erkennen dat je het grote plaatje niet ziet.
Die persoon die jou afsnijdt kan wel naar het ziekenhuis rijden waar zijn of haar vrouw of man is gebracht na een zwaar ongeluk.
Die persoon die voortkruipt in de rij bij de kassa, kan wel een ziek kind thuis hebben waar hij of zij paracetamol voor heeft gekocht, of die persoon moet ongelooflijk nodig naar de wc.

Gedrag

Ik weet nog goed dat een vriend van mij vertelde dat hij van het ziekenhuis een telefoontje kreeg dat zijn vader onverwachts stervende was en dat hij met 160km per uur naar het ziekenhuis was gereden en daardoor nog een half uur met zijn vader heeft kunnen doorbrengen, hem nog een kus heeft kunnen geven en ik hou van jou heeft kunnen zeggen.
Geen enkel gedrag (en geen enkel persoon) staat op zichzelf, er zijn vele facetten die er toe leiden dat een individu of groep tot gedrag over gaat. Iemand staat niet op zichzelf, net zoals de tulp niet op zichzelf staat, niemand kan iets alleen.

Mening

We hebben zo snel een mening over goed en fout, maar in negen van de tien gevallen is die mening gebaseerd op het ik. We zien onszelf als centrum van alles. Als iemand bij ons voortkruipt, uitvalt tegen ons, ons niet ziet staan, ons in gevaar brengt, dan hebben we daar snel een mening over. We vinden dat iemand dat niet mag doen, en we denken al snel te weten hoe we onszelf op dat moment en in de toekomst kunnen beschermen. Maar o wat zitten we er vaak naast.

Labels

Nogmaals, ik vind het niet juist voelen als iemand een ander mens van het leven beroofd. Maar ik realiseer me wel dat dat een label is wat ik er op plak. Een label dat ontstaat door mijn normen en waarden en door alle kennis die ik op dat moment heb. Maar wat nou als die persoon iemand dood die tien andere mensen wilde doden, is het dan wel goed?

Het is niet haalbaar om overal neutraal tegen over te staan. Maar het is wel mogelijk om dat echt te zien en te begrijpen.
Overal zit een systeem achter, en dat moeten we nooit uit het oog verliezen. Want als we dat doen, dan kunnen we de wereld nooit transformeren. En ik heb zeker niet de illusie dat de wereld volledig te transformeren is, maar ik geloof wel dat eenieder van ons het verschil kan maken.

Als we allemaal elkaar echt willen zien, gedrag en persoon kunnen scheiden. Iemand verantwoordelijk laten blijven voor zijn of haar gedrag, maar ook verder kunnen kijken, voorbij het gedrag alleen. Dan kunnen we dingen veranderen.
Zien wat geleid heeft tot dat gedrag, en ook kunnen zien dat je zelf onderdeel bent van de transformaties in de toekomst en wellicht ook van de aanloop naar het gedrag. Dan kunnen we allemaal een verschil maken, elke dag weer opnieuw!

Liefs Laura

Wil je meer informatie kijk dan nog even rond op mijn website. Of kijk hier voor mijn online cursussen.

laura
laura

Mijn naam is Laura Donker. Mijn essentie en missie is om te inspireren en te verbinden. Na mijn opleidingen Voeding en Dietetiek en Psychologie ben ik me verder gaan ontwikkelen richting het Boeddhisme en heb ik tevens een Yoga opleiding afgerond.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *